In het licht van de COVID-19-crisis en economische turbulentie verwachten marketeers lagere budgetten en hogere doelen.

Zoekmachine marketing bureaus proberen erachter te komen wat ze moeten doen. Ze moeten beslissen hoe ze reageren op deze ongekende situatie, hoe ze op de juiste manier bezuinigen, hoe ze klanten het beste kunnen helpen in deze tijd van crisis.

In dit onthullende onderzoek onder honderden leidinggevenden en senior marketeers komen trends naar voren:

  • 65% van de marketeers verwacht een verlaging van hun jaarlijkse marketingbudget
  • 86% van de marketeers voorspelt dat hun marketingdoelen moeilijker te bereiken zullen zijn

Meer dan de helft van de marketeers is van mening dat SEO in deze periode belangrijker is.

Je hebt veel mensen horen vertellen dat SEO op dit moment belangrijk is omdat internetgebruik het hoogste is dat het ooit is geweest. Het eerste deel van die stelling – dat SEO belangrijk is – is waar, maar de reden waarom vereist wat meer onderzoek. Het internetgebruik is tijdens deze uitbraak enorm gestegen, maar vergeet niet dat ‘internetgebruik’ niet uitsluitend verwijst naar online zoeken. Naast zoeken omvat het een breed scala aan activiteiten, zoals elektronische overdrachten, virtuele vergaderingen, gaming, filmstreaming, mobiele apps, sociale media en meer. Dit heeft veel veranderingen in de zoekmachine marketing gebracht.

Dat wil niet zeggen dat het online zoeken en de zoekmachine marketing cijfers niet is toegenomen. In een tijd die wordt gekenmerkt door zoveel vragen en een aanzienlijke toename van thuisbezoeken, heeft het zoekvolume dat zeker gedaan, maar met een focus op gezondheid, nieuws en andere zeer relevante industrieën. Als gevolg hiervan heeft dit geleid tot een afname van het verkeer naar niet-essentiële zakelijke websites zowel via betaalde als organische resultaten.