Het kan je leven behoorlijk beheersen: faalangst. Het is heel vermoeiend om zo krampachtig te leven, uit angst tekort te schieten of om fouten te maken. Maar misschien ook omdat je bang bent voor wat anderen over je denken of om kritiek te krijgen. Of omdat je bepaalde stappen niet durft te zetten, terwijl je daar misschien wel veel gelukkiger van zou worden. Tijd om die faalangst te overwinnen dus! Deze tips gaan je verder helpen.

1. Stop met negatieve kritiek geven op jezelf.

Wees eens wat liever tegen jezelf als er iets mis gaat. In plaats van boos zijn op jezelf, kun je ook leren lachen om je eigen fouten. Je zou er zelfs dankbaar voor kunnen zijn, dat je weer iets wijzer en ervarener bent geworden! Omgaan met het ontvangen en geven van kritiek is iets dat je kunt leren. Een therapeut kan hier samen met jou mee aan de slag gaan, bijvoorbeeld door te oefenen in een rollenspel. Zo kun je leren om anders te reageren en krijg je meer zelfvertrouwen.

2. Positieve affirmaties

Begin en eindig de dag goed met positieve affirmaties en denk positief over jezelf. Mensen met faalangst zijn vaak heel aardig tegen anderen. Dat doen ze dan omdat ze bang zijn om afgewezen of onaardig gevonden te worden. Is dat herkenbaar? Pas die vriendelijkheid dan ook eens op jezelf toe en begin en eindig de dag met tegen jezelf benoemen waar je dankbaar voor bent bij jezelf.

3. Aanvaard een compliment

Wees je ervan bewust dat je een complimentje mag accepteren, in plaats van die altijd weg te wuiven. Faalangstigen proberen zich als een kameleon te gedragen en zich aan te passen aan de omgeving. Dat is jammer, want als je niet opvalt, kunnen mensen je ook geen complimenten geven. Zo ontdekt niemand – ook jijzelf niet – ooit wat jij allemaal te bieden hebt!

4. Wees jezelf

Stop ermee om jezelf te vergelijken met anderen. Je kunt altijd beter de beste versie van jezelf zijn, dan een slechte kopie van iemand anders. Door jezelf altijd te vergelijken met (in jouw ogen) de besten, zal je nooit tevreden zijn over je eigen kwaliteiten. Dan ga je te hoge eisen stellen aan jezelf waardoor je juist weer een voedingsbodem creƫert voor falen.

5. Een therapie die bij jou past

Kom je er zelf niet uit en kun je wel een extra steuntje in de rug gebruiken? Dan kun je uitzoeken welke benadering het beste bij jou past. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan Sensitherapie, Joyfulness, Mindfulness, een Bach bloesem test of een personal coach.