Webinars zijn goed te organiseren en dit heeft te maken dat dit online moet gebeuren. Een webinar is eigenlijk een live uitzending waar medewerkers of potentiële klanten naar kunnen kijken. Het is mogelijk om dit online videogesprek precies af te stemmen op jouw doelgroep. Het is dan wel een live gesprek, maar van tevoren kan je nadenken over hoe je een pakkende tekst gaat brengen. Het is ook niet alleen mogelijk door een bepaalde tekst om iemand over te halen, maar ook door het type webinar. Na het lezen van deze tekst weet je precies wat de voordelen en nadelen van een webinar zijn. Er zijn namelijk veel verschillende soorten van deze live video gesprekken. Voor ieder scenario is er wel een gesprek dat bij jou past. 

bedrijfs webinar

Webinars voor marketingdoeleinden

Het is misschien wel de populairste webinar deze die voor marketing wordt gebruikt. Je kan een webinar starten om te bekijken wie de potentiële klanten zijn en hoe je deze kan benaderen. Je krijgt door dit videogesprek een indruk van wat de geïnteresseerde partij wilt en hoe je deze over kan halen. Via een inschrijfformulier die aan het eind van de webinar wordt gegeven kan je alle gegevens van de toekomstige klant verzamelen. Met deze gegevens kan je veel dingen doen. Je kan de deelnemers op een gemakkelijke manier volgen en benaderen, doordat je het e-mailadres hebt en het telefoonnummer. Het is dus mogelijk om specifieke vragen een een klant te stellen na de webinar. 

Online training

Inzichten vooraf bij webinars

Voordat de webinar gegeven gaat worden krijg je al een mooi inzicht van alle inschrijvingen. Je kan dus zien welke bedrijven of personen er geïnteresseerd zijn en hier kan je de webinar misschien wel op aanpassen. Zo maak je het voor sommige bedrijven persoonlijker waardoor de boodschap beter overkomt. Het is dus niet mogelijk om zelf deze webinars te gaan organiseren, omdat je zelf niet alle informatie krijgt. Als je zelf een webinar organiseert dan krijg je misschien wel evenveel kijkers, maar het levert weinig informatie over de klant op. Het doel van een webinar is toch wel om dingen over de klant te weten te komen. Na de webinar kan je bijvoorbeeld kijken in de chat wat er gezegd is. Je kan bekijken wat er is gereageerd door een persoon op een poll. Daarnaast is het ook mogelijk om een call-to-action te verwerken in het videogesprek.