20 januari 2022

Zo vergroot je de autoriteit van je website

2 min read

Iedere website heeft een eigen autoriteit, de zogeheten domain authority. Dit is een getal tussen de 0 en 100, dat aangeeft hoe populair een website is, en hoe hoog de kwaliteit is. Hoe hoger het getal, hoe hoger je website in de zoekresultaten van relevante zoekwoorden zal staan. Het dus interessant om ervoor te zorgen dat dit getal stijgt, en bij uitstek de beste methode om dat te doen is linkbuilding. Linkbuilding draait om het verkrijgen van zoveel mogelijk (kwalitatief goede!) backlinks naar jouw website. Hoe meer je er hebt, hoe hoger je autoriteit. Maar hoe doe je dat?

Hoe verkrijg je gratis links?

Er zijn zowel gratis als betaalde methodes om links te verkrijgen. Heb je geen budget beschikbaar? Dan kun je zelf andere websites en bedrijven benaderen met de vraag of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Dit lukt doorgaans alleen als jouw content relevant is, als ze jou deze link gunnen, én als je het mooi verpakt. Geef bijvoorbeeld een leuk idee voor een gastblog, verzorg een winactie, of bedenk iets anders ludieks.

Je kunt natuurlijk ook bedrijven benaderen waarmee je al daadwerkelijk een connectie hebt. Denk daarbij aan leveranciers, klanten, stakeholders en partners waar je geregeld mee samenwerkt. Als zij blij zijn met de samenwerking en je doet op een bepaalde manier iets voor ze terug is de kans aanwezig dat ze gratis een link naar jouw website willen plaatsen.

Betalen voor linkbuilding

Heb je een marketing budget beschikbaar, en wil je dat deels aan linkbuilding besteden? Klik dan eerst hier voor meer informatie over de mogelijkheden: https://www.doublesmart.nl/linkbuilding-uitbesteden/.

Betalen voor links is nodig wanneer je op organische wijze aan te weinig links komt om de autoriteit van je website te verhogen. Je moet er daarbij altijd voor zorgen dat de links op websites van goede kwaliteit en met relevante content worden geplaatst. Met andere woorden: op websites met een goede autoriteit. Honderden links op website met een autoriteit tussen de 0 en de 5, daar heb je werkelijk niets aan. Wil je weten waarom? Lees dan nog even verder!

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Waar het voorheen nog effectief was om simpelweg zoveel mogelijk backlinks te vergaren, is het nu beter om je te focussen op links van goede kwaliteit. Als jij heel veel links koopt op websites met een lage autoriteit, dan is de kans namelijk groot dat Google dat ziet als spam. Het is dan overduidelijk dat je ervoor hebt betaald, en dat deze links niet ‘natuurlijk’ zijn. De term ‘natuurlijk linkprofiel’ slaat dan ook op een verzameling links die zo overkomen alsof ze op onbetaalde wijze tot stand zijn gekomen. Deze komen van websites met allerlei verschillende soorten content, met zowel hoge als wat lagere domain authorities, en met steeds wisselende anchorteksten. Klinkt dat interessant? Klik dan hier voor meer informatie hoe je je linkbuilding kunt uitbesteden: https://www.doublesmart.nl/linkbuilding-uitbesteden/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *